
 

 

IN THE SUPREME COURT OF SAMOA 
 

HELD AT MULINUU 
 

CP-74/11 
   

BETWEEN: TUALA IOSEFO 
PONIFASIO, Matai of 
Leauvaa and Businessman. 

 
 Plaintiff 
 
AND: APIA BROADCASTING 

LIMITED TRADING AS 
TV3, a duly incorporated 
company having its registered 
office at Taufusi, Apia. 

 
 First Defendant 
 
AND: ATANOA HERBERT 

CRICHTON, General 
Manager of TV3. 

 
 Second Defendant 
 
AND: TUTUILA FARAO, Reporter 

for TV3. 
 
 Third Defendant 

 
 
Counsel: A Su’a for the plaintiff 
 P Fepulea’i for the defendants 
 
Hearing: 15 – 16 November 2011 
 
Written Submissions: 5 December 2011 
 
Judgment: 13 December 2011 
 

 
JUDGMENT OF SLICER J. 

 
 
1. The Plaintiff Tuala Iosefo Ponifasio (“Ponifasio”) was a candidate for the 



 

 2

Constituency of Gagaemauga No. 1 in the 2011 Elections.  He stood as a 

candidate for the Tautua Party.  The First Defendant Apia Broadcasting Limited 

(“TV3”) operates a public television station.  Its primary owner and chair of its 

Board is Hans Joachim Keil who, on the evidence given at trial, is a supporter of 

the Human Rights Protection Party (“HRPP”), the incumbent Government of 

Samoa and the successful party elected at the 2011 Elections.  The Second 

Defendant Atanoa Herbert Crichton (“Crichton”) was and remains the General 

Manager of TV3, appointed by its Board.  The Third Defendant Tutuila Farao 

(“Farao”) was, at the relevant times, the News Editor and a Reporter for TV3. 

 

2. Ponifasio has claimed that during the elections TV3 defamed him in a news 

broadcast published on 28 February 2011 causing harm to him as a candidate, a 

person engaged in commerce and a citizen of Samoa.  The Defendants admit the 

publication of the impugned words but deny that they were requested to correct or 

apologise for its publication.  In addition, the Defendants plead: 

 

(1) that the words complained of ‘are true in substance and fact’; 

(2) that the words complained of were in the public interest and a ‘fair 

comment’; and 

(3) that as a public broadcaster each was entitled to the defence of qualified 

privilege. 

  

 



 

 3

General Introductions 

3. Elections and the right of citizens to recall or replace a government are central to 

any political process or governance irrespective of the form of ‘democracy’ 

adopted by a nation state.  A free, honest and fearless media is essential to that 

process.  Samoa has been fortunate in that regard.  The media ought be able, 

without interference by the Executive or Judiciary to express or state its own 

opinions on matters of public interest.  It is often called the ‘Fourth Estate’.  But 

its power and public duty are accompanied by the responsibilities of honesty and 

fairness.  The issues in this case do not involve any question of ‘a free media’ or 

the right to make comment.  It is confined to the law of defamation. 

 

General Background 

4. There were two candidates for the Constituency, Ponifasio and the existing 

member Sala Fata Pinati (“Sala”) who was re-elected at the 2011 Elections.  Sala 

was a candidate for the HRPP.  Most of the events referred to in this judgment 

occurred in the village of Leauvaa.  The village comprises a number of ‘sub-

villages’.  The village council had agreed to support Sala but as is often the case 

not all electors voted for the preferred candidate.  The tensions between ‘party 

politics’ and village preference have been discussed by the Election Court in its 

decision Tufuga Gafoaleata Faitua v Vaai Papu Vaelupe (unreported 10 May 

2011). 

 

5. On 25 February members of the Tautua Party including Ponifasio visited Leauvaa 



 

 4

and conducted a public meeting open to all members of the village.  The meeting 

way held, according to protocol, at Malalola the place designated to the title Tuala 

held by Ponifasio.  An earlier meeting, also organised by the Tautua Party, had 

been held at Samalaeulu, a sub-village of the parent village, Lealatele. 

 

6. Ponifasio spoke at the meeting of 25 February and stated that ‘the government of 

the last two terms had not done enough for the village.’  He did not refer to Sala 

Pinati during his speech. 

 

7. TV3 reported the meeting in a fair and proper manner.  On the following day, 

Sala’s campaign committee held its own meeting to discuss the various policies 

and issues concerning the forthcoming election.  Some matai supporters of 

Ponifasio and members of his campaign committee were not invited or informed 

of the meeting.  TV3 attended and reported on that meeting.  Various interviews 

were conducted during the course of that meeting.  It is likely that the Saturday 

meeting was a meeting of the sub-village, many of whose residents were 

supporters of Sala.  It may have been a combination of both.  It is certain that 

meetings were held on Friday, Saturday and Sunday.  It is less certain as to when 

the words were said and recorded.  It appears that a compilation was prepared 

from differing places and positions.  Tuala Kasipale Moli (“Moli”) gave evidence 

at trial that a crew from TV3 were present at the Saturday meeting but believed 

that he was interviewed on a later day, possibly the following Monday at Sala’s 

home.  Farao said that the interview had been conducted and the footage taken on 



 

 5

the Saturday since he and a reporter from the Samoa Observer Newspaper had 

been invited to the village council meeting at Leauvaa on that day. 

 

8. The Court accepts Farao’s evidence on this point.  

 

9. There is evidence that reporters attended a further meeting at the village on 

Sunday although there is competing evidence that TV3 attended on the Monday.  

It is not necessary for the Court to resolve the difference.  The Court is satisfied 

that a reporter and cameraman attended the meetings on at least two occasions; 

certainly one on 25 February and a second on 26 February.  Farao’s worksheet 

(Exhibit D4) shows that he was not rostered for duty on 27 February and it is 

unlikely that a different camera crew were sent to the village on that day.  

 

10. A compilation of Sala’s meetings was made and shown on the national news on 

the evening of Monday 28 February 2011.  The news report was repeated on the 

normal 6:30 a.m. broadcast of Tuesday 1 March 2011.  It is that compilation 

which is the subject of these defamation proceedings. 

 

11. Ponifasio provided further evidence which he suggested amounted to additional 

unfairness making the conduct of TV3 and its officers more reprehensible.  On the 

morning of Monday 28 February, he took part together with the other members of 

the Tautua Party in a televised panel interview undertaken and broadcast by TV3.  

He was met by Crichton and the two exchanged a few words before the 



 

 6

commencement of the interview.  Ponifasio complains: 

 

(1) that Crichton or other officers of TV3 knew of the Sala compilation;  

(2) that portions of that compilation were unfair and raised serious questions 

as to his integrity;  

(3)  journalistic ethics and general fairness required Crichton or his staff to 

inform him of the accusations which were to be published; and 

(4) journalistic ethics and general fairness ought to have been applied in 

reporting and publishing his response at the same time as the ‘impugned’ 

compilation or at least raised for comment or response during the course 

of the panel discussions. 

 

12. That complaint will be later considered together with his general complaint that 

no apology or opportunity for reply was ever made by TV3. 

 

The News Broadcast 

13. The report of the 25 February Tautua Party meeting was fair and neutral.  The 

report of the Sala compilation is said to be defamatory. 

 

14. Crichton introduced the report.  That was not his ordinary role as General 

Manager but he claimed he did so because of the absence of the normal presenters 

through illness.  Doubtless his status enhanced the import of the report.  His 

introduction included a reference of the Sala meeting ‘confirming the strong 

support of the village for the incumbent Member of Parliament.’ 



 

 7

15. The Plaintiff pleads that one of the persons interviewed ‘Tuala Moli’ stated: 

 

“Fea le mea ga fai ile Virgin Cove?  Uma tupe a fafo o ai tauvalea.  

E avatu ni taitai faapea e taitai se atunuu?  Leotetele galuega.” 

 

The agreed English translation is: 

 

“Where is the thing at Virgin Cove?  All the monies from overseas 

were eaten, a disgrace.  Do we take leaders like this to lead the 

country?  Actions speak louder.” 

 

16. Those words are said to refer to Ponifasio and the pleadings claim that ‘their 

natural and ordinary meaning meant and were understood to mean that the 

Plaintiff: 

 

“(a)  is a thief, a dishonest and fraudulent person who could not be 

trusted; 

(b)  is not worthy to be a leader or a representative in Parliament; 

(c)  is a disgrace; 

(d)  is irresponsible; 

(e)  is incompetent.” 

 

17. The Defendants admit that the words were said and published and, through their 

Statement of Defence paragraph 8, admit that: 

 

‘the words…were intended and understood to refer to the Plaintiff.’  

 



 

 8

18. The defences raised by their pleadings are: 

 

(1) the words did not injury the Plaintiff or cause him loss or damage; 

(2) the words were ‘true in substance and fact’; 

(3) the publication was in the public interest and amounted to ‘fair comment’ 

(paragraph 21); and 

(4) the publication was in the public interest and protected through qualified 

privileged (paragraph 25). 

 

Context of the Impugned Publication 

19. In order to consider whether the words pleaded were defamatory, or the defences 

made out, it is first necessary to consider the whole of the broadcast and its import 

on the above issues.  The impugned words ought be seen in context.  The 

broadcast was introduced by Crichton and the reporter, Tutuila Farao, who 

conducted the interviews and linked the segments.  Apart from Crichton there 

were six participants and the Court will state a summation of the exchanges and 

responses of each. 

 

20. Two of the participants were identified as Speaker 1 and Speaker 2.  The 

remaining four, in order of appearance, were Farao, Moli, Vaifale Iose (“Iose”) 

and Tevaga Mata’afa (“Mata’afa”). 

 

21. The Plaintiff challenged the accuracy of some of the matters spoken by the person 



 

 9

interviewed and relied on those inaccuracies to give colour or meaning to the 

impugned words.  The substance of the questions and responses will be set out in 

the order of their making. 

 

Farao referred to the meeting held on 25 February and averred that 

Ponifasio ‘was not received well by the village of Leauvaa’.  The 

Court does not accept, on the evidence, that the opinion was 

accurate. 

 

Speaker 1 referred to the absence of titled chiefs from the Saturday meeting.  

This was incorrect since some were not invited and the meeting 

itself a party political meeting or at least a mixture of a village and 

political meeting. 

 

Speaker 2 complained of the presence of Tautua Party members coming to 

the Friday meeting being ‘brought in as strangers’.  That was ill-

founded and offended the Constitution and the Electoral Act. 

 

Farao referred to those statements and commented that they clearly 

showed ‘the strong disagreement of the village’ adding that one of 

the subjects was the interviews ‘to show to Samoa that strangers 

have come to the land of Leauvaa without permission’. 

 



 

 10

Moli spoke at length on the matter in an offensive manner.  He claimed 

that some high chiefs had acted badly and that the Friday meeting 

was contrary to custom and likened the visitors’ entry to ‘the thief 

and a robber’.  The meaning to be drawn from that comment was 

they entered like criminals at night.  The Electoral Act Part III 

provides for the registration of electors and the Act section 18B 

provides for the compulsory registration of electors and voters.  

Candidates and electors have a right as citizens of Samoa to attend 

meetings held for election purposes especially since the Act Part II 

A permits the registration of political parties.  Moli was wrong but 

his words showed spite and malice which give colour and context 

to his later words which are said to be defamatory. 

 

Farao commented that the meeting was to clarify that ‘this is not the will 

of Leauvaa through Tuala and Vaifale.’ 

 

Moli again was interviewed adding that ‘the village was unanimous that 

our incumbent Member is our very own Member.’ 

 

Farao linked together the interviews by stating ‘and the last subject’ and 

the compilation showed a fourth person, Vaifale Iose, who 

complained about Ponifasio’s criticism made on the February 

meeting that the Government had not provided sufficient service to 



 

 11

the village.  In doing so he wrongly claimed that Ponifasio had 

criticised Sala personally.  Ponifasio had criticised Government 

generally and had made no personal attack on the incumbent. 

 

Mata’afa  was then shown thanking Sala for his good works concluding ‘well 

done and thank you.’ 

 

22. The above précis has been made to show the context of the impugned words.  The 

compilation concluded with the following exchanges: 

 

“Tutuila Farao – ‘Some of the reasons why the village believes they 

should not accept Tuala Iosefo Ponifasio as suitable for the position were 

also revealed at this meeting.’ 

 

Tuala Kasipale Moli – ‘The fine should be $20,000, and remove his role 

as a lawyer.  What are these tourism businesses?  What happened to the 

Virgin Cove?  All monies from overseas were eaten.  A disgrace.  Do we 

need leaders like this to lead the country?  Works speak louder.’ 

 

Tutuila Farao – ‘The village of Leauvaa is now unanimous for their one 

and only candidate Afioga Sala Fata Lisati Pinati Ah Leong, who has 

been the incumbent member for the past 2 parliamentary sittings.’ 

 

Tuala Kasipale Moli – ‘The majority of the village want to protect the 

decision made at our meeting.  But a persons right is still left to the 

persons free will.’ 

 

Tutuila Farao – ‘The country’s general elections is this Friday.  Tutuila 

Farao, TV3 News.’” 

 



 

 12

23. Moli in his evidence claimed that his remarks were made on the Sunday meeting.  

He admitted that he used the words.  He had not been at the Friday meeting.  

There is some confusion about the dates on which Moli was interviewed and 

further confusion about the Sunday meeting.  It may be that the confusion was 

caused because the Samoa Observer Newspaper attended and reported on the 

Sunday meeting.  Moli thought he had been further interviewed on the Monday.  

It is not necessary to resolve the difference.   

 

24. The Court notes that Moli had been a strong supporter of Sala and had assisted 

him in the campaign.  The Court also notes that the polling day for the election 

was held on Friday 4 March, four days after the broadcasting of the compilation.  

Whilst some of the sub-villages may have been unanimous in their opposition to 

Ponifasio, the Constituency was not.  Ponifasio received 663 votes as against 

1,664 in favour of Sala.  Whether the broadcast affected the voting will never be 

known. 

 

Defamation and Imputation 

25. The Defamation Act 1992/1993 (“the Act”) sections 4, 5 provide that ‘in any 

action for defamation (whether libel or slander) it shall not be necessary to allege 

or prove special damage.’ 

 

26. Defamation includes: 

 



 

 13

(1)  A statement which may tend to lower the plaintiff in the estimation of 

right - thinking members of society generally (Sim v Stretch [1936] 2 All 

ER 1237); 

 

(2)  A false statement about a person to his or her discredit (Youssoupoff v 

Metro-Goldwyn-Meyer (1934) 50 TLR 581); 

 

(3)  A publication without justification which is calculated to injure the 

reputation of another by exposing him or her to hatred, contempt or 

ridicule (Parmiter v Coupland (1840) 151 ER 340). 

 

27. Imputations of fraud or dishonesty are defamatory (Lloyd v David Syme & Co. Ltd 

[1986] AC 350).  Receiving money for an improper service or accepting a secret 

commission are defamatory (Television New Zealand Ltd v Keith [1994] NZLR 

84).  Even a statement of suspicion of the commission is a crime imputes 

dishonourable conduct (Truth (NZ) Ltd v Holloway [1961] NZLR 22). 

 

28. The law of defamation has been considered by the Samoan Courts in cases such 

as Faleulu Mauli v University of the South Pacific & Ors [2008] WSCA 8; Mauli 

v University of the South Pacific [2007] WSSC 23; Tauiliili v Malifa [1980-1993] 

WSLR 440 and its appeal Malifa v Tauiliili [1980-1993] WSLR 561, and Enosa v 

Samoa Observer Company Ltd [2009] WSSC 95 and Alesana v Samoa Observer 

Company Ltd [1998] WSSC 1. 



 

 14

29. Those cases will be considered and applied. 

 

30. The Court will analyse the impugned words in its segments. 

(1)  “The fine should be $20,000 and remove his role as a lawyer.”  It is not 

clear why a fine of $20,000 should be imposed.  It may relate to the 

claimed wrongful entry of Tautua Party members into the village or to 

disciplinary proceedings which were concluded on 26 November 2010 and 

resulted in the suspension of the Plaintiff as a practitioner for a period of 

two years.  The comment ‘remove his role as a lawyer’ presumably related 

to a claimed belief that the penalty was inadequate.  The statement alone 

may have been protected by the defences provided for by the Defamation 

Act 1992/1993 sections 8 and 9.  The pleadings do not allege the statement 

as defamatory.  Moli claims that he had learnt of the matter through radio 

news. 

 

(2)  “What are these tourism businesses?  What happened to the Virgin 

Cove?”  Ponifasio had previously been involved in the operations of the 

Virgin Cove Resort between 1998 and 2000 and parted on good terms.  As 

at February 2011 was engaged as a consultant to a number of clients, some 

of whom were involved in tourism.  A right-minded person would 

understand the statement to be that: 

 

(a)  Ponifasio had been involved in a financial irregularity or 



 

 15

dishonesty whilst at the Resort; or 

 

(b)  Was incompetent in the running of that operation causing harm; 

and 

 

(c)  On another basis his conduct with other tourism businesses was 

suspect and he was untrustworthy in business. 

 

31. There was no evidence of impropriety or incompetence in relation to the above.  

Moli stated at trial that he had heard rumours or words ‘flying in the wind.’  He 

said he had no direct knowledge of impropriety and admitted that the words were 

said in anger.  The Court finds the words published were defamatory. 

 

(3)  “All monies from overseas were eaten.”  The meaning is clear.  The 

Plaintiff had unlawfully misappropriated funds or investments made by 

off-island sources.  They were clearly defamatory. 

 

(4)  “A disgrace.”  The clear meaning of those words was that the Plaintiff had 

disgraced himself in professional and commercial dealings, was not a 

person of reputation and was untrustworthy. 

 

(5)  “Do we need leaders like this to lead the country?  Works speak louder.”  

This can be seen as a conclusion drawn from (1) – (4) above.  The sting is 

that the Plaintiff’s words spoken during the election meeting could not be 



 

 16

trusted because of his conduct or ‘works’.   

 

32. Alone the words in (5) could be protected by the Act sections 8 and 9.  In the 

context as seen from the whole of the compilation and in particular matters (2), 

(3) and (4) they were defamatory. 

 

33. Farao made their import worse by adding ‘the village is now unanimous against 

the Plaintiff.’ 

 

34. The Court finds that the Defendants defamed the Plaintiff through their 

publication of the impugned portion of the unfounded statements as pleaded. 

 

Publication and Apologies 

35. Ponifasio learnt of the defamation when he watched the evening news of TV3 on 

the evening of Monday 27 February.  He had not been advised of the compilation 

by Crichton or any other TV3 employee when he attended the panel interview on 

the morning of that day.  TV3 had opportunity to tell him of the intended 

publication of Moli’s statements and offer him a right to reply.  It did neither.  Its 

failure amounted to a breach of the Code of Ethics of the Journalists Association 

of Samoa (“JAWS Code”) Article V Clause 1 which states: 

 

“1. The news media should not communicate unofficial charges affecting 

reputation or moral character without giving the accused a right of 

reply.” 

 



 

 17

36. The news item was repeated on the 6:30 a.m. news on 28 February. 

 

37. When Ponifasio saw the compilation he was distressed.  He sought the advice of 

others within his family.  On Tuesday 1 March, his sister rang TV3 asking for a 

copy of the news item.  Crichton confirmed the phone call, subsequent meeting 

and arranged for the provision of a DVD which was collected later that morning. 

 

38. Many people including members of his own election committee contacted 

Ponifasio asking for details and explanations for the allegations.  On Wednesday 

2 March, Ponifasio attempted to contact Crichton and Farao to speak about the 

news item and to request a retraction.  He was unsuccessful in contacting either. 

 

39. On Wednesday 2 March, Farao went to the Plaintiff’s house but refused to discuss 

the matter.  Ponifasio was distressed and preferred the matter to be answered by 

two matai present in his house.  Farao agreed to interview two matai in relation to 

the matter.  He said he had little time because of other work but conducted a brief 

interview of the matai, but chose to confine the interview to the call for peace in 

the village made by Sala Fili Lauano.  The interview was rushed and incomplete.  

No footage of that interview was broadcast by TV3 which confined the news item 

to a brief mention of the call for peace. 

 

40. The Court does not accept the evidence of Farao that he did not become aware of 

Ponifasio’s grievance until after the election.  It does not accept his claim that he 



 

 18

was not aware of the grievance until he attended a reconciliation ceremony held at 

the village in mid May 2011.  None of the Defendants have apologised to the 

Plaintiff or offered to publish a retraction.  Each Defendant has breached the 

JAWS Code Part 5 Clause 3.  Each maintained a claim of truth up to and 

including the trial.  That matter is relevant to the Act section 14. 

 

41. The Plaintiff was unsuccessful in the election.  How much the publication 

affected electors will never be known. 

 

Defences 

42. The Defendants plead: 

 

- justification in that the words spoken by Moli were true in substance and 

fact; 

- the matters were those of public interest because of the elections and 

amounted to fair comment; and 

- the matters were those of public interest and the Defendants were entitled 

to the defence of qualified privilege. 

 

Truth 

43. Following the election the village undertook a reconciliation ceremony in mid 

May.  Sala Lauano who attended the meeting described it in the following terms: 

 

“16. That in mid May 2011, our constituency had a meeting to reconcile 



 

 19

matters between the Plaintiff and Sala Fata Lisati and also between 

matais of our village.  All matais of the village attended this meeting 

including Tuala Kasipale Moli.  It was at this meeting that Tuala 

Kasipale Moli emotionally relayed his apology to the village and to the 

Plaintiff.  He was in tears when he relayed his apology and it was 

eventually accepted by the Plaintiff.” 

 

44. There was no evidence adduced at trial supporting the defence that the statements 

were true in substance and fact.  Moli gave evidence for the Plaintiff that his 

statements were unfounded, unsubstantiated and untrue.  He said that they were 

made in anger.  In relation to the Virgin Cove allegation his affidavit paragraph 4 

stated: 

 

“THAT I did make various statements about Tuala Iosefo Ponifasio 

during the said meeting, some of these statements questioned Tuala 

Iosefo Ponifasio’s involvement with the Virgin Cove tourism venture 

and that he stole all monies from overseas for the project.  That I also 

stated that Tuala Iosefo Ponifasio was a disgrace and we do not need 

people like this to be our leaders.” 

 

45. In cross-examination Moli told the Court that he had heard ‘whispers in the wind’ 

concerning fraud by the Plaintiff at the Resort.  There was no evidence of 

dishonesty or incompetence involving the Plaintiff or the Resort itself on this 

matter. 

 

46. Even the defence of honest opinion will not protect a defendant in commenting on 

things which never happened or which he or she got wrong.  As Lord Ackner 

stated in Jeyartham v Goh Chok Kong 1989 1 WLR 1109 at 1113: 



 

 20

“The commentator must get his basic facts right”  

 

(cited with approval in Mitchell v Sprott [2002] 1 NZLR 766; see also Merivale v 

Carson (1887) 20 QBD 275; Bamberger v Mirror Newspapers Ltd 1969 43 ALJR 

242). 

 

47. Here the Defendants made no attempt to establish the truth of the allegations or 

amend the pleadings before, during or at the completion of the trial.  That 

persistence is relevant to any award for exemplary damages. 

 

48. The defence of truth in substance and fact is dismissed. 

 

Public Interest 

49. The issue of public interest is common to the second and third defences pleaded 

and it is convenient to deal firstly with that question. 

 

50. At common law the defendant had the onus of proving that the matter on which 

he or she was commenting was a matter of public interest.  The decision on this 

question was one for the Judge. 

 

51. Public interest is something more than mere curiosity but it certainly is related to 

the conduct of government and politicians (Purcell v Sowler (1887) 2 CPD 215; 

London Artists Limited v Littler [1969] 2 QB 375). 

 



 

 21

52. Here the publication involved governance, an election and fitness of a candidate. 

 

53. The Defendants have shown clearly the subject matter of the publication was one 

of public interest. 

 

Fair Comment 

54. The Act section 10 provides: 

 

“10. Fair Comment – In an action for defamation in respect of words 

consisting partly of allegations of fact and partly of expression of 

opinion, a defence of fair comment shall not fail by reason only that the 

truth of every allegation of fact is not proved if the expression of opinion 

is fair comment having regard to such of the facts alleged or referred to 

in the words complained of as are proved.” 

 

55. The historic distinction between libel (published or printed distribution and 

slander (action and/or the spoken word) has been subsumed into the general term 

of defamation).  Fair comment is akin to the expression of ‘opinion’.  The law 

governing ‘fair comment’ and opinion is identical.  Those principles are: 

 

(1) An opinion or its mixture (the Act section 10) must be based on true facts 

(Kemsley v Foot [1952] AC 345); 

 

(2) The facts on which the commentator relies must be true (Mitchell v Sprott 

(supra); Jeyartham (supra)); 

 



 

 22

(3) The opinion must be recognised as opinion not as a guise for slur 

(Templeton v Jones [1984] 1 NZLR 488; Mitchell v Sprott (supra)); 

 

(4) The opinion must be genuine.  The test is the honesty of the opinion not its 

reasonableness (Mitchell v Sprott (supra)).  A defence may be provided 

even if the opinion was made in malice.  The question is one of fact.  In 

some jurisdictions the onus of proof shifts to the defendant to prove 

honesty (see: The Law of Torts in New Zealand, Todd (4 Ed.) par. 

17.8.04).  But an opinion so extravagant as to amount to invective would 

be unlikely to be found genuine (Cornwall v Myskaw [1987] 2 All ER 

504); 

 

(5) The common law did not provide a clear answer to the question of 

whether a news medium sued for defamation could plead fair comment in 

respect of material submitted to it by a contributor (Telnikoff v 

Matusevitch [1992] 2 AC 343; Hawke v Tamworth Newspaper Co. Ltd 

[1983] 1 NSWLR 669).  Even assuming the persons interviewed were 

‘contributors’ the defence would not protect the Defendants since the 

choice of the segment used and the ‘linking’ and interventions of the Third 

Defendant were the responsibility of the First Defendant.  

 

56. The Defence ought fail.  The words published were said in anger and went far 

beyond a comment that the Plaintiff was not an appropriate or satisfactory 



 

 23

candidate for the election.  It went further and tainted both his political and 

professional reputation. 

 

57. The evidence does not support a finding favourable to the Defendants on any of 

the criteria 1 – 5 stated above.  The context surrounding the impugned and 

published defamatory words does not permit the use of the defence of fair 

comment. 

 

Qualified Privilege 

58.  The Defendants plead the general public interest in the election and the 

qualifications or integrity of the candidates.  That matter has been earlier 

determined in their favour. 

 

59. The Act Part IV and its Schedules Parts I and II relevantly provides for Qualified 

Privilege. 

 

60. Section 18 protects matters defined in the Schedules.  The Defendants are not 

protected by Sections 18(1) or 20.  They are not protected by the Schedule Part I 

since the item did not relate to a report of the proceedings of the Legislative 

Assembly or its Committees or of judicial proceedings.  They are not protected by 

the Schedule Part II, paragraphs 1 – 11 since the publication was not of official 

proceedings of governance.  Nor are they protected by Clauses 13 or 14 which 

deal with meetings of corporations, associations and officers of governance. 



 

 24

61. The only clause relevant to these proceedings is Part II Clause 12 which provides: 

 

“12. A fair and accurate report of the proceedings of any public meeting 

held in Samoa, that is to say, a meeting bona fide and lawfully held for a 

lawful purpose and for the furtherance or discussion of any matter of 

public concern, whether the admission to the meeting is general or 

restricted.” 

 

62. The meetings held on Friday, Saturday and possibly Sunday were ‘meetings bona 

fide and lawfully held for a lawful purpose.’  The discussions of Friday and 

Saturday were held in furtherance of discussion of matters of public concern, even 

though the Saturday meeting was restricted. 

 

63. It is not certain whether the Third Defendant attended each of the meetings.  The 

item or compilation did not purport to be an account of a reporter who was a 

direct observer or one who reported fully on what had transpired.  It comprised 

interviews, outside of the Saturday and/or Sunday meetings, of persons who 

claimed to have attended.  The tenor of the whole of the published material was 

partisan and adverse to the Plaintiff.  The summation or commentary made by the 

Third Defendant was the same.  It may be that persons made defamatory 

statements during the course of the Saturday meeting and that the Plaintiff would 

be entitled to bring an action against each individual for slander.  The plea of 

qualified privilege ought fail for a number of reasons which include: 

 

(1) The news item comprised the comments and grievances of persons outside 



 

 25

of the Saturday and/or Sunday meetings; 

 

(2) The news item did not purport to report on the meetings as such but was 

confined to specific matters identified or chosen by the Third Defendant; 

 

(3) The selection was confined to complaints about a claimed unlawful 

presence of persons attending the Friday meeting, the absence of high 

chiefs, clarification to the country of the will of Leauvaa and the 

unanimous support for Sala and the character of the Plaintiff; 

 

(4) There were significant errors in the compilation which, while not 

defamatory, were inaccuracies adverse to the Plaintiff and partisan to the 

incumbent Member of the Legislative Assembly; 

 

(5) The published item was neither a fair or accurate report of the 

proceedings; 

 

(6) No opportunity was given to the Plaintiff to reply to the defamatory 

material or to correct other inaccuracies, either before publication or 

republication; 

 

(7) Whether by design or not the publication was to the favour of the owner of 

the First-named Defendant, a supporter of the party of the incumbent 



 

 26

member; 

 

(8) The Report, as a whole and taken in context, did not comply with the 

standards required by the ‘JAWS Code’, in particular Articles III Clause 3, 

and IV Clauses 2, 3, 4 and 5; 

 

(9) There was ample opportunity to put the matter to the Plaintiff on the 

Monday panel meeting. 

 

64. Qualified privilege at common law has been defined by the House of Lords as: 

 

“…an occasion, where a person who makes a communication has an 

interest or a duty, legal, social or moral, to make it to the person to whom 

it is made, and the person to whom it is made has a corresponding 

interest or duty to receive it.” 

 

(Adam v Ward [1917] AC 309).  The question might be difficult but remains one 

for the trial Judge (Stuart v Bell [1891] 2 QB 341; Lange v Atkinson [2000] 3 

NZLR 385).  The Defendants have failed to establish that their publication came 

within a defence provided for by either statute or the common law. 

 

65. The Defence of qualified privilege ought fail. 

 

Criminal Defamation 

66. This matter does not concern this Court.  Nevertheless it brings to the attention of 



 

 27

all of the parties the provisions of the Electoral Act 1963 section 90 which 

provides: 

 

“90. Publishing defamatory matter at election time – Every person shall 

be liable on conviction to a fine not exceeding 8 penalty units or to 

imprisonment for a term not exceeding six (6) months who at any time 

after public notice has been given by the Commissioner under section 45 

or section 47 and before the close of the poll publishes or exposes, or 

causes to be published or exposed, to public view any document or 

writing or printed matter containing any untrue statement defamatory of 

any candidate and calculated to influence the vote of any elector or 

voter.” 

 

67. The date relevant to the operation of Section 45 was the date of the Warrant 

issued by the Head of State namely, 2 February, published in the Samoa Observer 

Newspaper on 4 February 2011. 

 

68. It also brings to the attention of all the parties the provisions of the Crimes 

Ordinance 1961 section 84 which states: 

 

“84.  Defamatory libel – (1) Everyone who publishes a defamatory 

libel is liable to imprisonment for a term not exceeding 6 

months. 

 

(2)  To publish a defamatory libel means to do any act which confers 

upon the person defamed a right of action for damages for libel. 

 

(3)  In a prosecution under this section the burden of proof shall be 

determined by the same rules in an action for damages for libel. 

 



 

 28

(4)  In a prosecution under this section it shall be no defence that the 

libel is true unless the publication thereof was for the public 

benefit.” 

 

and the Defamation Act 1992/1993 Part III. 

 

Repetition 

69. The news item was broadcast on the 6:30 a.m. news on the following day.  Each 

repetition is fresh publication and credits a fresh cause of action (Dingle v 

Associated Newspapers Ltd [1964] AC 371.  Here it will be considered in the 

assessment of damages. 

 

Damages 

70. Injury to reputation may be compensated if the three elements of defamatory 

meaning, identification of the Plaintiff and publication are established.  Here the 

publication was made to a large numbers of the Samoan population and repeated 

on the following day. 

 

71. Those damages may include exemplary and aggravated damages.  The first is a 

form of punishment and at the second on the form and nature of a defendant’s 

conduct up to and including trial (Uren v John Fairfax and Sons Pty Ltd (1965 – 

1996) 117 CLR 118. 

 

 



 

 29

Mitigation by Apology or Retraction 

72. No offer of apology or right of reply was offered to the Plaintiff.  The report of 

the meeting with the matai has already been stated but it related solely to the need 

for peace and harmony.  No evidence of apology, retraction or right of reply was 

provided to the Court. 

 

73. The Act sections 14, 15 provide: 

 

“14.  Public apology in mitigation of damages – In an action for 

defamation the defendant may prove in mitigation of damages that he or 

she made or offered a public apology to the plaintiff for the defamation 

before the commencement of the action, or, if the action was commenced 

before there was a reasonable opportunity of making or offering such an 

apology, as soon afterwards as he or she had a reasonable opportunity of 

doing so. 

 

15.  Other evidence in mitigation of damages – In an action for 

defamation the defendant may prove in mitigation of damages that the 

plaintiff has already recovered damages, or has brought an action for 

damages, or has received or agreed to receive compensation, in respect 

of any other publication by the same or any other person of the same or 

substantially the same defamatory matter.” 

 

74. Surprisingly the Defendants did not seek, at trial, to withdraw its Defence 

paragraphs 15 – 17, relating to truth and justification.  That failure is relevant to 

the issues of aggravated and/or exemplary damages. 

 

75. The Plaintiff was defamed both as an aspiring politician and a businessman 



 

 30

involved in providing services in security and investigation.  The defamatory 

material was broadcast to the whole of Samoa and repeated the following day.  

Crichton gave evidence that the television station covered 85% of the population.    

The Court finds as a fact that on Wednesday 2 March, the Plaintiff approached the 

Third-named Defendant and asked him ‘Why have you done this to me?’ and 

received no satisfactory reply.  The Plaintiff also asked what could be done and 

Farao replied he had no time to record on interview.  The journey between the 

Plaintiff’s home and the TV Studio is said to take only 5 minutes.  The Court 

finds as a fact that the Second Defendant was made aware of the Plaintiff’s 

complaint by Malia and that he did little to provide redress.  In their written 

submissions dated 5 December, after trial each maintained their position that there 

was no credible evidence that any complain was made.  Their written submissions 

include: 

 

“3.5   It is submitted that there is no credible evidence given by the 

Plaintiff that he or his agent had informed either the First, 

Second or Third Defendants that the contents and imputations of 

the news item were false, misleading and defamatory to him.  It 

is further submitted that there was no credible evidence given by 

the Plaintiff that he sought a retraction, apology and an 

immediate correction of the publication of the words complained 

of. 

 

3.6 The Plaintiff relies on his sister as his agent that put this message 

across to the First, Second and Third Defendants.  The Second 

and Third Defendants testified and at no time during their 

examination in chief and cross-examination were they able to 

mention any complaint that part of the news item was false, 



 

 31

misleading and defamatory and nor were they requested to 

retract, apologise or do an immediate correction of the words 

complained of. 

 

3.7 The Second Defendant was cross-examined extensively on this 

meeting with the Plaintiff’s sister and he was adamant that she 

came to him to ask for a DVD copy.  That was the extent of the 

conversation in relation to this matter.  They did talk about other 

things unrelated to this.”  

 

76. The Court does not understand the import of paragraph 3.6.  They were able to 

give and adduce evidence and were not prevented by the Court to mention ‘any 

complaint’.  Nor were they prevented from retracting or apologising for the 

publication.  They knew of the complaint made in the Statement of Claim dated 

19 May 2011, and repeated their claim of truth, in substance and in fact, in their 

Defence dated 24 June.  The Court did not prevent the Defendants from making 

or offering an apology.  Crichton had the opportunity to state his regret or offer an 

apology in his affidavit, admitted at trial.  There are a number of reasons why the 

Court finds that the Second and Third Defendants were aware of the complaint 

and chose not to. 

 

(1) The words used themselves ought to have alerted Crichton and Farao of a 

risk in their publication; 

 

(2) There was no obvious reason for Farao to film at Ponifasio’s residence on 

2 March unless he was aware of the existence of the complaint.  In the 



 

 32

written submissions at paragraph 3.10, the Defendants claim that: 

 

“3.10 The Third Defendant considered what he was filing on 2 March 

2011, at the Plaintiff’s residence at Alafua, as a follow up story to the 

news item that he ran on Monday night 28 February 2011.” 

 

That claim is rejected.  Farao said he went but had little time to conduct an 

interview.  No footage was shown.  The Court finds it difficult to believe that he 

went there voluntarily as a ‘follow up story’ not that there was hostility over the 

publication by Ponifasio and his supporters.  Farao chose to present only the plea 

for peace and harmony to deal with the possibility of violence caused by Moli’s 

statements. 

 

(3) The request to Crichton for the DVD itself ought to have suggested the 

existence of anger; 

 

(4) It is unlikely that Crichton and Farao were unaware that Ponifasio had 

attempted, unsuccessfully, to speak with each on the Tuesday.  It is likely 

that Farao was sent to Ponifasio to placate the Plaintiff.  He chose not to 

ask the matai any questions concerning the words used by others or Moli 

in the news compilation; 

 

(5) It is wrong to say that it was for Ponifasio to ask that Moli be re-

interviewed; 

 



 

 33

(6) Farao was aware of the apology by Moli made at the May meeting of 

reconciliation.  There was no evidence that TV3 published the making of 

the apology or the contents of that apology; 

 

(7) Iosefa said that the broadcast had caused much unrest within the village.  

He was a taxi driver and said that following the broadcast many of his 

customers spoke badly of the Plaintiff because of what they had heard; 

 

(8) Many persons spoke with Ponifasio about the news item published on 28 

February and 1 March.  It was common knowledge that there was 

discontent within and between the political factions.  It is unlikely that 

Farao at least was unaware of that common knowledge. 

 

77. The above reasons or inferences support the accuracy of the direct evidence given 

by the Plaintiff and his witnesses.  Their version is accepted by the Court. 

 

78. The Court notes that in their written submissions the Defendants use the word 

‘could’ (paragraph 5.1.3) rather than concede that their natural or ordinary 

meaning would convey dishonesty.  They deny all other imputations. 

 

79. The Defendants claim that the respective votes received by the candidates show 

the accuracy of their defences.  They claim, by inference, that the size of the 

majority (1,664 to 663) show that the Plaintiff would have lost in any event and 



 

 34

the publication therefore caused no harm.  The contention is rejected.  The Court 

cannot determine whether, or if so, the numbers the publication affected voters.  

That is not the point.  It was his reputation which was harmed.  His reputation was 

personal, commercial and political. 

 

80. Damages will be assessed as both general and aggravated forms of remedy. 

 

81. The Court has attempted to determine a general level of damages previously 

awarded for the purpose of balance and parity. 

 

82. In Alesana v Samoa Observer Company Limited (supra), an award of $50,000 was 

made for the contents of an editorial.  In that case the aggrieved party published a 

rebuttal of the editorial by the Prime Minister and the trial Judge did not seek to 

distinguish between general and aggravating damages.  Allowance ought be made 

in the value in the change of money between 1998 and 2011. 

 

83. In Mauli v University of the South Pacific (supra), the Court awarded as 

compensation the sum of $15,000 but the Court took into account that there had 

been publication to ‘only a handful of people’, the response did not entirely 

remove the sting and damages were to be assessed ‘at the lower end of the scale’. 

 

84. The case of Enosa v The Samoa Observer Company Limited & Ors [2009] WSSC 

95, Nelson J awarded $25,000 as general damages limited because the Plaintiff 



 

 35

succeeded in only part of the claim.  The case involved a report and editorial of 

Government and its officers.  Much of the material was factually correct and dealt 

with actions taken by police and Cabinet.  The first cause of action was dismissed 

and the second were upheld.  The second cause succeeded on the basis that an 

ordinary reading of the report would be that the Plaintiff was corrupt in relation to 

a commercial transaction in a business operated by a family, and there had been a 

conflict of interest.  The Plaintiff had sought general damages of $800,000 and 

exemplary damages of $200,000.  The Plaintiff had not pleaded the particulars of 

the claim for exemplary damages and it was accordingly dismissed.  Nelson J 

followed the approach taken in Dingle (supra) by Lord Denning at p753 that the 

Plaintiff 

 

“…has not been given by the (defendant newspaper) such a complete 

withdrawal as he might have been; and he was never given an apology.” 

 

85. This Court will follow in general terms the approach taken in Enosa (supra) but 

will depart from the quantum awarded. 

 

86. In the cases of Uili v Malifa [1991] WSSC 2 and Malifa v Uili [1993] WSCA 6, 

the Courts awarded compensation of $20,000 in each case.  In the latter case, the 

Court found the defamation to be far less serious. 

 

87. The Court will use those cases to establish a range of awards as between $20,000 

for less serious defamation and $50,000 for more serious imputations.  But it will 



 

 36

take into account the difference in the value of money between 1998 and 2011. 

 

88. Here there was sting but no balm. 

 

89. The Plaintiff was a public figure.  The imputations were of a most serious nature.  

His reputation in commerce and politics has been tarnished.  Adjusting Alesana 

(supra) which involved a right of reply for inflation general damages are assessed 

in the sum of $80,000. 

 

Aggravated Damages 

90. The Defendants have made no apology, retraction or provided a proper right of 

reply.  They persisted with their pleading of truth and justification up until and 

during trial.  They persisted with a mild concession of ‘could’ in every available 

claimed defence. 

 

91. No apology was offered by either Crichton or Farao during their evidence given at 

trial. 

 

92. There was no evidence that Apia Broadcasting Limited published the apology 

given by Moli in May. 

 

93. The Third Defendant breached his own Code of Ethics. 

 

94. Their conduct, at least since May, has been nothing but denial and defiance.  No 



 

 37

Defendant sought the aid of the Act sections 14, 15 to mitigate the damage. 

 

95. Their conduct has prolonged the personal harm to the Plaintiff and general harm 

of his reputation within the community. 

 

96. The publication of the defamation to the community of Samoa was through the 

widest medium of communication and was repeated.  The Second Defendant had 

the opportunity to forewarn the Plaintiff of the intended publication before the 

Monday ‘panel discussion.’ 

 

97. Aggravated damages are assessed in the sum of $40,000. 

 

Punitive or Exemplary Damages  

98. The Court has considered an award of punitive damages in accordance with the 

principles stated in cases such as Rookes v Barnard [1964] AC 1129 (affirmed in 

Broome and Cassell Co. Ltd [1972] AC 1129) and Uren v John Fairfax and Sons 

Pty Ltd (supra) (upheld by the Privy Council on appeal in Australian 

Consolidated Press Ltd v Uren [1961] 1 AC 590). 

 

99. Uren (supra) has been followed by the New Zealand Courts and ought be the law 

of Samoa.  There are significant differences as between the decisions of the House 

of Lords and the Privy Council and as between the English, Australian and New 

Zealand courts which have refused to apply Rookes v Barnard (supra). 



 

 38

100. Here the circumstances would permit an award on either of the competing tests.  

This Court will apply the Australian and New Zealand principles where they 

differ from the English. 

 

101. The Court has considered the imposition of punitive damages because of the 

breaches of the JAWS Code of Ethics.  It will do so but take into account the 

existing award of aggravated damages and assess the award in the amount of 

$10,000. 

 

Conclusion 

102. The Defendants are jointly and severally liable to pay compensation to the 

Plaintiff in the sum of $130,000. 

 

 

 

 …………………………………… 

 JUSTICE SLICER 


