
·.0110 

IN THE SUPREME COURT OF FIJI 
Civil Jurisdiction 

ACTION NO. 304 OF 1983. 

Between: 

MOHAMMED HASSAN s/o Ibrahim 

- and -

FIJI TIMES & HERALD ~IMITED 

Mr. Anand Singh for the plaintiff. 
Mr. B.N. Sweetman for the defendant. 

J U D G MEN T 

PLAINTIFF 

DE FENDANT 

The plaintiff's claim is for damages for libel 
in respect of two articles published in the defendant 
company's issues of the Fi j i Time$ on the 27th January and 

9th March, 1982. 

The words about which the plaintiff complains 

are as follows 

(a) In the issue of 27th January, 1982: 

"$1500 JAIL BRIBE CLAIM 

A Senior Prison Officer is alleged to have offered 
$1500 in bribes to protect his name following the 
bashing of yet another prisoner at Korovou Jail last 
week. 

A Fiji Times team learned that the officer who is 
said to have ordered the bashing offered another 
prison warder $500 to keep his name out of it and 
offered the prisoner, Jone Mateyawa $1000 to say 
nothing about the incident." 



2 • 
1(( 

o IJ IJ 111-lCQz-y 
(b) In the issue of 9th March, 1982: 

"$1500 TO BE SILENT 
"A top ranking prison officer offered bribes totalling 
$1500 to cover up the bashing of a prisoner at Korovou 
Jai I Suva Court heard yesterday. 

The Court was told yesterday that Mohammed Hassan of 
Nasinu Eight Miles, offered another prison officer 
Sefanaia, $500 if he could convince Mateyawa to say 
nothing about the assault. 
We said a senior prison officer had ordered the bash­
ing, then offered bribes totalling $1500 to hush up 
the affair when it learned the victim was related to 
a high-ranking Government Officer. 

Yesterday, Hassan was charged with attempting to 
pervert the cburse of justice for his role in the affair." 

In respect of the first article the defendant pleaded 
that the statements are statements of fact and true in substance 
and fact and in so far as they consist of statements of opinion 
they are fair comment on a matter of public interest. 

As regards the second article the defendant pleaded 
that the statements consist of a fair and accurate report 
of proceedings publicly heard before the Magistrate's Court 
in Suva and are accordingly absolutely privileged. 

The defendant did not offer any evidence but at the 
hearing amended its defence to claim qualified privilege as 
regards the second article. 

The plaintiff ga ve evidence himself but called no 
witnesses. He was at all material times a prison officer. 
On the 27th January, 1982, he was acting Superintendent of 
Prisons and Commandant of Staff Training Centre. Those positions 
would come within the description of the words "senior prison 
officer" in the first article published. 

The plaintiff is not named in this article. There 
is merely the statement "a senior prison officer" with nothing 
eise to establ ish that the senior prison officer was the plaintiff. 

The plaintiff called no witnesses who had read the 
article and understood it to refer to him. Nor did he 



"1~? U. 1, 
3 • 

give any evidence himself as to how many senior prison 
officers were in the prison service. 

In the second article published it is apparent 
that the defendant was in the first article referring to 

0')­

>/'<:'"7 

the plaintiff. The second article was published 42 days 
after the first article and cannot be relied on to establish 
the identity of the "senior prison officer" in the first 
article. 

There is no doubt that the first article was 
defamatory of the "senior prison officer" but as Abbott C.J. 
said as long ago as 1826 in Bourke v. Warren (1826) 2 C. & P. 
at p.20. 

"The question is whether the libel deSignates the 
plaintiff in such a way as to let those who knew 
him understand that he was the person meant. It is 
not necessary that all the world should understand 
the libel; it is sufficient if those who know the 
plaintiff can make out that he is the person meant." 

As Lord Reid said in Morgan v. Odhams Press Ltd. 

(1972) 1 W.L.R. 1239 and p. 1242 

"It must often happen that a defamatory statement 
published at large does not identify any particular 
person and that an ordinary member of the public who 
reads it in its context cannot tell who is referred 
to. But readers with special knowledge can and do 
read it as referring to a particular person." 

The article did identify a prisoner Jone Mateyawa 

at Korovou Gaol and even an ordinary reader would assume 
"the senior prison officer" was stationed at that Gaol 
but he would not know how many senior officers were 
stationed there. 

I would have expected that there were persons, 
albeit a small circle whq knowing about the alleged assault 



4. orWl"'!'} . Jt~) 

on the prisoner, read the article as referring to the 
plaintiff. The plaintiff however called no witnesses. 

II"'; 

-lc!5" 

It was for the plaintiff to establish that the 
first article at the time it was published was understood 
to refer to him but he failed to do so. 

As regards the second article it is clearly 
defamatory of the plaintiff who is named therein. 

The defendant pleads absolute and qualified 
privilege in respect of the second article, defences which 
are available to it under the Defamation Act. Section 
13 of the Act provides as follows: 

"13. A fair and accurate report in any newspaper 
or broadcast of proceedings publicly heard before 
any court or other judicial proceeding shall, if 
published contemporaneously with such proceedings, 
be absolutely privileged: 

Provided that nothing in this section shall 
authorize the publication of any blasphemous or 
indecent matter." 

Section 14(1) of the Act deals with qualified 
privilege of newspapers as follows: 

"14. (1) Subject to the provisions of this section, 
the publication in a newspaper or the broadcasting 
of any such report or other matter as is mentioned 
in the Schedule shall be privileged unless the 
publication is proved to be made with malice." 

The schedule referred to in subsection (1) of 
section 14 of the Act does not refer to reports on ccurt 
proceedings in Fiji but in any event all reports covered 
by the schedule must be "fair and accurate" to qualify 
for the protection given by the Act. 

The second article is not a fair and accurate 
report. 



1 '~ I 
Jl '& 

5 . 

The plaintiff has stated what happened in Court 
on the 8th March, 1982, and the Magistrate's Court Recorcl, 
which was prepared for an appeal, has been tendered in 
evidence. The Record confirms the plaintiff's story. 
No statements of the nature alleged to have been made in 

court were made. 

/11-
(eyc;-' 

The plaintiff produced the summons served on him 
on 5th March, 1982. The summons commanded him to appear at 
the Magistrate's Court Suva at 9.00 a.m. on the 8th March, 
1982, to answer a charge of "Attempt to Pervert Course of 
Justice" contrary to section 131(d) of the Penal Code Cap. 17. 

The particulars of the offence in the Summons 

were defective and merely stated: 

"Mohammed Hassan s/o Ibrahim, on the 10th day of 
November, 1981, at Suva in the Central Division, 
attempted to pervert the course of justice." 

The plaintiff went to the Court before 9 a.m. 

on the 8th March and checked the cause list and found his 
case was not listed. Enquiries from the prosecuting 
officer and prosecution office were not productive so he 

returned to the prison. 

He was called to go to the Court at 3.30 p.m. on 
that day by Senior Superintendent of Police Leqeti to whom 
the plaintiff gave his copy of the summons and was informed 
that there was an error in the summons and he would 

receive another one. 

The plaintiff appeared in court that afternoon 

before the Chief Magistrate. No charge was put 
the case was adjourned to the 22nd March, 1982. 

to him and 
The Record 

shows that the plaintiff with another accused appeared on 
the 8th March, 1982, before the Chief Magistrate. 
Inspector of Police M. Driver appeared for the prosecution. 



6 • 

The Magistrate has recorded the Prosecutor as 
reporting 

"Accused 1 (i.e. the plaintiff) came and showed me 
a summons and I sent him away." 

The Chief Magistrate adjourned the case to 22nd 
March, 1982, for mention only. 

There is no record of any plea being taken on 
that day. That is confirmed by The Fiji Times Report which 
reported in the second article published the next day 

"No plea was taken and the case was adjourned 
until March 22." 

That appears to be the only accurate statement 
in the newspaper report. 

The Reporter who wrote the report could not 
have been present in court when the plaintiff was in court 
and he obviously had little knowledge of court pro\Dure. 
The probability is that he later perused the court file and 
with some prior knowledge of the case wrote a report of court 
proceedings that did not occur. 

Where a plea is not taken in a criminal case, 
the Magistrate would net have been told the story that The 
Fiji Times falsely stated the court was told. 

The Reporter in the second paragraph of the 
second article purported to report statements made to the 
court alleging that a top ranking prison officer, whom 
readers of the article would identify as the plaintiff, 
had offered bribes totalling $1500 to cover up "the bashing 
of a prisoner". 



G(111) 7 . 

Another paragraph falsely reported that the 
court was told that the plaintiff who is named, had 
"offered another prison officer, Sefanaia $500 if he could 
convince Mateyawa to say nothing about the assault." 

I am satisfied no such statements were made in 
court and the defendant's defence of privilege fails. 

The most serious aspect of the report was to 
repeat alleged facts stated by the newspaper in the first 
article which was not a statement made in court and for 
which no privilege can be claimed and which was clearly 
defamatory of the plaintiff: 

"We said a senior prison officer had ordered the 
bashing, then offered bribes totalling $1500 to 
hush up the affair when it learned the victim was 
related to a high-ranking Government Officer." 

til' 
Ii l:;:o. 

4~-I35? 

This statement was not an imputation of suspicion 
of commission of a crime but a categorical statement before 
the hearing of the charge against the plaintiff that : 

(1) He was guilty of a serious assault in which 
a prisoner was said to have received a broken 
arm and other unspecified injuries. 

The plaintiff was not charged with any offence arising 
out of the alleged assault. 

(2) He had offered bribes totalling $1,500 to 
"hush up" commission of an assault. 

It was in respect of this alleged offer that the plaintiff 
was charged with an offence, later tried and acquitted. 

The plaintiff pleaded the words were false and 
untrue and were understood to mean that he was a dishonest 
person and had ordered the beating of a prison officer and 



had been derelict in his duties. Except that it was a 
prisoner who was said to have been assaulted and not a 
prison officer the words do convey that alleged meaning. 

I hold that the second article is defamatory 
of the plaintiff and he is entitled to damages. 

The plaintiff claims damages and costs for the 
injury done to his character, credit and reputation. He 
alleges he has been brought into hatred, contempt and 
ridicule. 

The second article did not ridicule the plaintiff 
but it certainly must have seriously injured his character and 
reputation and standing in the community. 

Mr. Anand Singh has asked for aggravated or 
exemplary damages because the later article aggravated the 
fi rst libel. 

I have held however that the plaintiff did not 
establish that anyone at the time the first article was 
published had read it and understood it referred to the plain­
tiff. It was only later that the plaintiff was identified 
when the defamatory statements were repeated. Mr. Singh 
might have been on firmer ground had he pOinted out the 
conduct of the defendant. As regards the first publication, 
the defendant's defence was to maintain that the facts therein 
stated were true. That was a stand it maintained throughout 
although it must have been aware that the plaintiff had been 
acquitted by the Magistrate's Court. It was never in a 
position to prove the allegations and made no effort to do 
so. 

It never tendered an apology or offered to print 
a correction. 

As regards punitive damages that may have been 
granted had it been established that the defendant's article 



9. 

had been published "with guilty knowledge, for the motive 
that the chances of economic advantage outweigh the 

(I '6 
1f(0 

chances of economic, or perhaps physical penalty" (per Lord 
Hailsham of Marylebone L.C. in Broome v. Cassell (1972) A.C. at 
p.1079). 

I did not reject Mr. Singh's request outright 
but did consider whether there were grounds for awarding 
such damages. It was a serious deliberate libel but I 
was not persuaded that punitive damages should be imposed 
in the instant case. 

Cave J. in Scott v. Sampson (1882) 8 Q.B.O. at 
p. 503 said: "The law recognises in every man a right to 
have the estimation in which he stands in the opinion of 
othe~ unaffected by false statements to his discredit". 

In the instant case the defendant chose to ignore 
that right in its desire to sensationalise a story which the 
defendant claimed it "broke" on 27th January, 1982. Both 
articles were boldly featured on the front pages of the two 
issues of The Fiji Times with very black prominent captions 

"$1500 jail bribe claim" '$1500 TO BE SILENT'. 
In the first article The Fiji Times stated: 

"The Fiji Times cannot reveal names because it 
might prejudice a court hearing". 

A more prejudicial report than the second article 
it would be difficult to imagine. The Fiji Times judged 
the plaintiff guilty and made his guilt known to the public 
before the plaintiff was even called upon to answer any charge 
or plead to it. 

The plaintiff has not claimed special damages. 

He did not at any time write to the Fiji Times 
demanding an apology and it was more than a year after the 



10. 

appearance of the second article that he commenced this 
action. 

The Fiji Times reported the plaintiff's trial on 
the 8th July, 1982, when the Magistrate reserved judgment. 
It is not known when judgment was delivered but it would 
appear that there is some excuse for delay as the plaintiff 
was defending a charge until early July and judgment may 
have been given some weeks later. 

I am well aware that in England, Australia or 
New Zealand a libel as serious as the one in this case would 
have resulted in very substantial damages being awarded against 
a national newspaper. Such serious libels have been rare in 
Fiji and damages awarded have not been high. 

Another disturbing feature is that this case is 
the second case I havehearrl where a reporter employed by the 
defendant company has reported on proceedings in Court which 
he did not attend. The other case was Irene Terese Tagilala 
v. Dallas Swinstead and Others, C.A. 243 of 1976 where a 
senior reporter published an account of a hearing which he 
did not attend. He ran a risk but he got away with it. 
The Fiji Times succeeded in its defence against a libel 
claim in that action because the report was accepted by the 
trial court and two of the three appellate judges as being a 
reasonably accurate report of court proceedings. To the 
plaintiff the attack on his reputation was a very serious 
one and he no doubt suffered considerable mental anguish and 
pain. He was acquitted by the Magistrate's court but he could 
have been convicted and lost his employment as a result of 
the Fiji Times apparent deliberate attempt to besmirch his 
name before he was tried. The Fiji Times has a wide circu-
lation in Fiji but no evidence was led as to the size of that 
circulation. 

National newspapers overseas have a very wide 
publication and this has some bearing on the high damages 



11. 

(7 0 

l-ic 

that juries overseas award. Those national dailies make 
profits out of circulating a sensational libel which juries 
consider justify very substantial awards. 

I have rejected the request for aggravated or 
punitive damages but consider that my award should reflect 
the serious nature of the libel and compensate the plaintiff 
for the mental torment and distress he must have suffered. 

s U V A, 

I award the plaintiff $5,000 damages and costs. 

(R.G. KERMODE) 
J U 0 G E 

');, , . .....,A. MAY 1984 , . 


