
1 
 

THE HIGH COURT OF FIJI  

AT SUVA 

CIVIL JURISDICTION  

 
 

HBC 67 of 2017 

 

 

BETWEEN : LACHMAIYA GANESH  
                                     

PLAINTIFF 

 

AND  : SUN (FIJI) NEWS LIMITED  

FIRST DEFENDANT  

 

AND  : PETER LOMAS  

 

SECOND DEFENDANT  

 

AND  : JONE LUVENITOGA 

THIRD DEFENDANT  

 

AND  : JESSICA GOUNDER  

FOURTH DEFENDANT  

 

 

BEFORE  : M. Javed Mansoor, J 

 

COUNSEL  : Ms. S. Naidu for the Plaintiff   

   : Mr. E. Narayan for the Defendant   

 

Dates of Hearing : 4 & 5 November 2020 

Date of Judgment  : 7 December 2023 



2 
 

JUDGMENT 

 DEFAMATION  Publication of plaintiff’s photograph in newspaper – Whether 

publication was defamatory – Apology by the defendants – Publication said to be an honest 

mistake 

The following cases are referred to in this judgment: 

 a. Capital & Counties Bank v George Henty & Sons [1881] 7 App Cases 741 

 b. Lewis v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234 

 c. Nevill v Fine Art and General Insurance Co [1897] AC 68 

 

 1. The plaintiff seeks damages from the defendants for publication of his 

photograph, which he says caused injury to his reputation and public standing, 

and for loss of income as a result. He also asked for exemplary damages.    

 

 2. The photograph in question was published on 4 February 2017 in the “Fiji Sun” 

newspaper, with the heading, “Rape accused to take plea on March 2”. The 

article reads in the following way: 
   

  “A Navua businessman charged with rape and indecent assault will be 

taking his plea on March 2.  He appeared at the High Court in Suva 

yesterday. 

 

The state prosecutor filed and served information and disclosures.  It is 

alleged that between July 2014 and October 25, 2016 the accused Govind 

Sami raped a 27 year old woman.   

 

It is also alleged that he indecently assaulted the woman on 29 October 2016.  

Sami is represented by defence lawyer Avinesh Reddy.” 

 

 3. The article was published with a coloured photograph of the plaintiff with the 

caption, “Govind Sami coming out of the High Court in Suva yesterday”. The 

plaintiff says that the photograph, caption and the article are understood to mean 

that he is a person called Govind Sami who has been charged with rape and 

indecent assault and faces criminal proceedings.  

 



3 
 

 4. The first defendant owns the “Fiji Sun” newspaper. The second defendant is the 

publisher of the newspaper and an employee of the first defendant. The third 

defendant is a photographer employed by the first defendant, and photographed 

the plaintiff. The fourth defendant is a newspaper reporter employed by the first 

defendant, and wrote the article about Govind Sami. 

 

 5. On 5 February 2017, the Fiji Sun published an apology with the heading, 

“Let’s Get It Right Wrong Photo:  Apology to Latch Myre Ganesh”.  This 

apology – with the plaintiff’s name wrongly spelt – included a photo of 

Govind Sami captioned “Navua businessman Govind Sami”. The apology 

read: 
 

“A wrong photo was published yesterday to identify the accused in a rape 

and indecent assault trial in the High Court of Suva. 

 

Navua businessman Govind Sami appeared before Justice Salesi Temo, on 

Friday. He will take his plea on March 2. His correct photo is published 

today. 

 

The wrong photo published yesterday is of Latch Myre Ganesh, who has 

not been charged with anything.  He was at the court to observe 

proceedings. The error was because of wrong identification by a 

photojournalist. We regret the error. We apologise to Latch Myre Ganesh”. 

 

 6. Similar apologies were published on 7, 8 & 9 February 2017. On each occasion, 

the apology carried with it a photograph of Govind Sami captioned “Navua 

businessman Govind Sami”. 

 

 7. By letter dated 9 February 2017, the plaintiff’s solicitors wrote to the first 

defendant’s editor putting the defendants on notice of the defamatory 

publication and the defective apology, and demanded a fresh apology and 

compensation. By letter dated 10 February 2017, the first defendant denied 

liability, but agreed to publish the apology. 

 

 8. On 11 February 2017, the Fiji Sun published the apology sought in the plaintiff’s 

letter with the heading, “Apology – Latchman Ganesh”.  The apology read: 



4 
 

 

“The Fiji Sun newspaper apologises to Mr. Latchmaiya Ganesh whose 

photograph was published on 4 February 2017 in an article titled “Rape 

accused to take plea on March 2” instead of a rape accused, Govind Sami. 

Mr. Ganesh, pictured, is not accused of any sexual offence and the Fiji Sun 

published his photograph in error.  Fiji Sun regrets its error.” 

 

 9. The plaintiff says by reason of the publication he has suffered economic losses. 

Notwithstanding the apology, he says, his reputation continues to be brought 

into public scandal, ridicule and contempt. As a result, the plaintiff says, he no 

longer drives a taxi on a part time basis. He stated that his solicitors lodged a 

complaint against the defendants with the Media Industry Development 

Authority on 28 February 2017, but his complaint has not been acted upon.  

 

 10. At the outset, the first defendant did not file an acknowledgment of service, and 

an interlocutory judgment was entered against it. Summons to set aside the 

interlocutory judgment entered on 10 May 2017 was allowed by the master on 8 

May 2018. The first defendant filed a statement of defence on 11 May 2018. Prior 

to that, the second, third and fourth defendants filed their statement of defence 

on 22 May 2017. 

 

 11. In their statements of defence, the defendants admitted that the plaintiff’s 

photograph was erroneously published alongside an article on rape accused, 

Govind Sami. The first defendant pleaded that it published an apology on 5 

February 2017, and posted a retraction of the article and photo on its newspaper 

and the Fiji Sun online on 7, 8 & 9 February 2017 and in the Saturday edition of 

the Fiji Sun and its online edition on 11 February 2017. The first defendant 

denied that the article was defamatory or that it was intended or understood to 

mean that the plaintiff is accused of committing sexual offences. It says there was 

no intent to injure the plaintiff. The statement of defence filed by the second, 

third and fourth defendants followed the positions taken by the first defendant.  

 

The evidence 

 12. The plaintiff attended the case of his uncle, Govind Sami, in the Suva High Court 

on 3 February 2017. Govind Sami was accused of rape. The plaintiff walked out 



5 
 

of court with the accused. On the following day, 4 February 2017, the Fiji Sun 

carried an article titled, “Rape accused to take plea on March 2”. The plaintiff’s 

colour photograph was published next to the article. The caption read, “Govind 

Sami coming out of the High Court in Suva yesterday”. 

 

 13. He said the photograph was taken as he was coming out, and Govind Sami was 

standing a step lower to him. On the morning of 4 February 2017, the plaintiff’s 

wife called and told him that it was his photo that was published in the Fiji Sun, 

while his uncle’s photo was not to be seen. Later in the day, he received calls 

from colleagues asking whether he had raped someone. He said his wife was of 

the belief he had done something wrong. Family and friends ridiculed him. 

People called him a rapist. Family, friends and neighbours distanced themselves 

from him. His employer questioned him after seeing the photograph. His 

reputation was damaged. His sisters who are resident overseas called and 

blamed him for the rape after seeing an online publication of the article and the 

photograph.  

 

 14. The plaintiff said that he visited the first defendant’s office and met the fourth 

defendant, who wrote the article. Upon hearing his compliant, she had laughed 

and said it was not a big deal, and that an apology would be published.  

 

 15. The plaintiff said that he knows people at different levels of society, and that the 

publication affected his standing among them. He said that even though his 

name did not appear in the article, the photograph did enough damage to his 

reputation. He said most people did not know him by his name. He is known as 

Ganesh or Pillai. He was of the opinion readers may not have read the full article, 

and would have made assumptions by looking at the photograph.  

 

 16. The plaintiff called the newspaper’s apology confusing as it carried his misspelt 

name with Govind Sami’s photograph. He had seen the apology on 6 or 7 

February 2017, and the one published on 11 February about a week later. The 

final apology was drafted by his lawyers. Since it was his photograph that was 

originally published, he said, the same should have been published with the 



6 
 

apology to make it clear to readers that the publication of his photograph was an 

error.   

 

 17. The plaintiff said that he stopped driving his taxi as passengers did not board his 

vehicle after the photograph was published. He was earning $400 – 500 by 

driving his taxi, out of which he paid $250.00 to the owner, Rajend Sharma, 

whom he has known for a long time. He did not have any documentation to 

show his earnings. He says he returned his taxi as potential passengers shunned 

him. The plaintiff said the losses made it difficult for him to pay his mortgage.  

 

 18. Two other witnesses, Rajend Sharma and Hemant Kumar gave evidence on 

behalf of the plaintiff. They became aware of the publication of the plaintiff’s 

photograph through others. They were not aware that an apology was published 

by the newspaper. They were not in the habit of reading newspapers.  

 

 19. Rajend Sharma said the plaintiff drove his taxi and made a daily income of about 

$250.00, but gave up after 31 March 2017 because he lost passengers. He has 

known the plaintiff for about 40 years.  

 

 20. Hemant Kumar said he has known the plaintiff for about 50 years, but he did not 

know that his name is Ganesh. A taxi driver had called and told him that the 

plaintiff appeared in a newspaper article. He was not aware of the apologies as 

he does not buy newspapers. Kumar said that he still has a doubt about the 

plaintiff’s involvement in the offence. 

 

 21. Nemani Delaibatiki, a journalist attached to the first defendant, gave evidence on 

behalf of the defendants. He said the plaintiff’s photograph was taken by Jone, 

who had 20 years of experience. The article was written by Jessica Goundar. It 

was published on page 12 of the newspaper. When the plaintiff met him and the 

publisher in the Fiji Sun office, they agreed to correct the mistake and run an 

apology. He said apologies were published along with the correct photograph on 

5, 6, 7, 8 & 9 February. He said the apology published on 11 February 2017 

exactly the way the plaintiff’s solicitors wanted the apology to be published.  

 



7 
 

 22. Mr. Delaibatiki said the publication of the photograph was an honest mistake 

and that the defendants took steps to correct the mistake by publishing several 

apologies. The photographer had vouched that it was the correct photograph. 

The photographer had mistaken the plaintiff to be Govind Sami. He said that the 

article was correct although it was accompanied by the wrong photograph. The 

witness said that the apologies were published in the print as well as the online 

editions of the Fiji Sun newspaper.  

 

Evaluation of the evidence 

 23. The main issue is whether the article and the photograph are defamatory of the 

plaintiff. The rape accused was leaving court when a picture was taken of the 

plaintiff and published alongside an article of the accused, who was 

accompanied to court by the plaintiff. The rape accused is said to be an uncle of 

the plaintiff.  

 

 24. The plaintiff is 58 years. He has never been charged before. He was a driver in 

the government shipping services in 2017. He was also driving his cousin’s taxi 

until he stopped doing so. He said he did not see the apologies published on 5, 7, 

8 & 9 February 2011. 

 

 25. The article makes no reference to the plaintiff directly or otherwise. It refers to 

the accused, Govind Sami, by name. It describes him as a businessman and 

resident of Navua. The article refers to a businessman. These descriptions do not 

refer to the plaintiff. The plaintiff was not a businessman. He was not from 

Navua. The article is about Govind Sami, the rape accused, and his appearance 

in court.  

 

 26. The plaintiff’s complaint is that the publication of his photograph alongside the 

article conveyed the impression that he is the rape accused. Being associated 

with his uncle led people to believe that he was in some way involved in the 

offence. He gave evidence that people teased him by calling him a rapist, and 

that his family and friends entertained suspicions of his conduct. He lost 

financially by giving up driving a taxi as customers kept away from him after 

publication of the photograph. 



8 
 

 

 27. The defendants’ position is that the publication of the photograph –taken by an 

experienced photographer – was an honest mistake. When the newspaper learnt 

of the mistake, after the plaintiff visited the Fiji Sun office, the defendants say 

they agreed to publish an apology. The plaintiff says nothing was spoken of an 

apology when he met them. The defendant’s testimony on this matter seems 

more likely as an apology was published the following day, 5 February 2017 and 

repeated on several days.  

 

 28. Apologies were published consecutively on 5, 6, 7, 8 & 9 February 2017. The 

plaintiff complaints that although an apology was published, it was carried 

beside a photograph of Govind Sami. The plaintiff says it should have carried his 

photograph instead so that the public would properly comprehend the mistake. 

According to the plaintiff the apologies have not done anything to reduce the 

damage to his reputation.  

 

 29. In addition to the above apologies, the newspaper published another apology – 

drafted by the plaintiff’s solicitors – on 11 February 2017. The apology read: 
 

“The Fiji Sun newspaper apologises to Mr. Latchmaiya Ganesh whose photograph 

was published on 4 February 2017 in an article titled “Rape accused to take plea on 

March 2” instead of a rape accused, Govind Sami. Mr. Ganesh, pictured, is not 

accused of any sexual offence and the Fiji Sun published his photograph in error.  Fiji 

Sun regrets its error.” 

 

 30. The plaintiff’s photograph was prominently published alongside the last 

apology. This appeared on page 2 of the newspaper. It is said to have been 

carried in the online edition as well.   

 

 31. The question is what would have been conveyed to the ordinary man by 

publication of the plaintiff’s photograph alongside the article on the rape 

accused. Put another way, what would the ordinary man infer when he sees the 

article and the photograph. A publication is considered defamatory if it would 

lower the plaintiff in the estimation of reasonable members of the public. The test 



9 
 

as to whether a publication amounts to a defamatory meaning was stated in this 

way in Capital & Counties Bank v George Henty & Sons1.   
 

 “The test, according to the authorities, is whether under the circumstance in which 

the writing was published, reasonable men, to whom the publication was made, 

would be likely to understand it in a libelous sense”. 

 

 32. In Lewis v Daily Telegraph Ltd2, the House of Lords stated:  
 

 “There is no doubt that in actions for libel the question is what the words would 

convey to the ordinary man:  it is not one of construction in the legal sense. The 

ordinary man does not live in an ivory tower and he is not inhibited by a knowledge 

of the rules of construction.  So he can and does read between the lines in the light of 

his general knowledge and experience of worldly affairs...  

 

What the ordinary man would infer without special knowledge has generally been 

called the natural and ordinary meaning of the words. But the expression is rather 

misleading in that it conceals the fact that there are two elements in it. Sometimes it is 

not necessary to go beyond the words themselves, as where the plaintiff has been 

called a thief or a murderer.  But more often the sting is not so much in the words 

themselves as in what the ordinary man will infer from them, and that is also 

regarded as part of their natural and ordinary meaning” 

 

 33. In Nevill v Fine Art and General Insurance Co., the House of Lords observed that it 

is not enough to say that by some person or another the words might be 

understood in a defamatory sense 3.  

 

 34. In this case, the plaintiff, initially, did have cause to complaint when his photo 

was published with a misleading caption alongside the story on the rape 

accused. Mr. Delaibatiki said that the Fiji Sun is one of the most widely 

distributed newspapers in Fiji. The plaintiff, therefore, would have had cause for 

concern.  

 

 35. There is no evidence that the publication was done with deliberate intent. No 

malice was directed at the plaintiff. The court accepts the defendant’s 

                                                           
1
 [1881] 7 App Cases 741 at 745 

2
 [1964] AC 234 at 258  

3
 [1897] AC 68 at 72 



10 
 

explanation that it was an honest mistake. Immediately upon getting to know of 

the error, the defendant published apologies on five consecutive days followed 

by another apology in the way it was required by the plaintiff’s solicitors. This 

final apology was published on 11 February 2017, on page 2 of the newspaper 

and carried the plaintiff’s photograph. Although the initial apologies were not to 

the satisfaction of the plaintiff, as his photograph was not carried on those 

occasions, the apologies, taken as a whole and published without delay, are 

sufficient redress to the severe embarrassment caused to the plaintiff. 

 

 36. The plaintiff claimed that he gave up driving a taxi after publication of the 

photograph. The taxi is said to have been driven part time. There is no clear 

evidence about its operation, his earnings or the losses he sustained as a result of 

stopping the taxi service. The court is of the view that there is insufficient 

evidence to support his claim of financial loss as a result of the publication of the 

photograph.  

 

 37. The plaintiff’s action is dismissed. As the plaintiff did have some cause for 

complaint initially, costs will not follow the event on this occasion.  
 

 ORDER 

 A. The action is dismissed.  

 

 B. The parties will bear their costs.  

 

Delivered at Suva this 7th day of December, 2023. 

 


